tiistai 6. joulukuuta 2011

Tästä se lähtee!

Blogin kirjoittaminen siis. Elämäntapojen muutoksen ja laihduttamisen aloitin jo syksyllä 2010. Olen 26-vuotias nainen Espoosta. Valmistuin yliopistosta puolitoista vuotta sitten, jolloin myös muutin yhteen avokkini kanssa ja aloitin vakituisen työn.

Olen ollut lähes koko elämäni ajan ylipainoinen. Kiivastahtinen opiskeluvuosi kostautui jonkinlaisena työuupumuksena. Yritin silloin helpottaa oloani syömällä. Iltani kuluivat sohvalla telkkaria katsoen ja napostellen jatkuvalla syötöllä. Lähinnä karkkia, mutta jos sitä ei ollut, melkein mikä vain muukin kävi. Lopulta en jaksanut enää. Sen tajuttuani ja hyväksyttyäni aloin toipumaan pienin askelin. Liikunta, perhe ja ystävät olivat tärkeitä apureita, kun aloin pelastamaan itseäni. Nyt ne ajat ovat jo kaukana, mutta muistoksi siitä jäi kuusi ylimääräistä kiloa vyötärölle.

Painoin siis pahimmillani 78,6 kg. Se on paljon 158 senttiä pitkälle (tai siis pätkälle...) Silloin olin jo auttamattomasti lihava, myös BMI:llä mitattuna. Yritin taas laihduttaa, mitä olen käytännössä tehnyt jo 15-vuotiaasta asti jatkuvasti, tosin vaihtelevalla tarmolla. Kymmenen vuotta on pitkä aika olla tyytymätön omaan kroppaansa!

Kerran aikaisemmin olen onnistunut laihduttamaan onnistuneesti 8 kiloa. Se oli kuitenkin tiukan kalorienlaskennan (800 - 1200 kcal päivässä) tulos. Kituuttamista, ja kaikkea muuta kuin kivaa. Podin kaikesta syömisestä huonoa omaatuntoa.

Myöhemmin, olen koittanut laihduttaa maltillisemmin ja melkein nautiskellen. Tulokset olivat pitkään hyvin olemattomia. Kun olin saanut muut asiani jätjestykseen, aloin päästä irti napostelusta. Lisäsin liikuntaa ja kasviksia ruokavalioon. Pienensin annoskokoja, ja todistin kuukauden karkkilakolla itselleni, että pystyn elämään ilman karkkia.

Nyt painoni on pysynyt heinäkuusta lähtien vakaasti 72 kg:n tienoilla. Voihan jumitus... Mutta tästä lähdetään taas alaspäin, sen olen päättänyt! Haen blogista vauhtia tähän kymmenen kilon urakkaan. Silloin painaisin 62 kiloa, mikä on juuri normaalipainon ylärajalla BMI:n mukaan. Haluan pitää kropastani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti